چطور حافظه رايانه‌ها را كاملا پاك كنيم؟

۵ بازديد

چطور حافظه رايانه‌ها را كاملا پاك كنيم؟

 

 

پاك‌كردن كامل و دقيق حافظه رايانه‌ها نكته بسيار مهمي است كه پيش از اهدا كردن،‌بازيافت كردن و يا فروختن آنها بايد مورد توجه مالكان رايانه‌ها قرار گيرد.

بازگرداندن سيستم عامل به تنظيمات كارخانه‌اي به اين معني نيست كه تمامي اطلاعات ذخيره شده بر روي رايانه حذف و پاك شده‌اند و حتي فرمت كردن هارد‌ درايو‌ها نيز لزوما منجر به پاك شدن تمامي اطلاعات نخواهد شد.

براي حذف كردن واقعي اطلاعات شخصي از روي حافظه رايانه‌ها بايد از نرم‌افزارهاي پاك‌كننده استفاده كنند.  براي سيستم‌عامل ويندوز بهترين گزينه ابزار SDelete است كه رايگان بوده و مي‌تواند بر روي فضاهاي موجود بر روي درايو‌ها بازنويسي كرده و اطلاعات قبلي را پاك كند.

اين نرم‌افزار از هر ديسكت قابل‌ اجرايي فعال شده  و يا مي‌توان آن را از روي ديسك سخت رايانه‌ اي ديگر مجهز به ابزارهايي از قبيل Universal Drive Adapter فعال ساخت. اين نرم‌افزار براي كاربران لينوكس  Shred commands نام داشته و كاركردي مشابه دارد.

در سيستم‌هاي مك، دستور پاك‌سازي در اپليكيشني به نام Disk Utility گنجانده شده‌است و مي‌تواند محتوي درايوها را در نهايت دقت پاك كند. اين برنامه نيز مانند SDelete ابتدا فايل‌هاي موجود بر روي حافظه را پاك كرده و سپس از ويژگي پاك‌كردن فضاي آزاد حافظه استفاده مي‌كند. اين برنامه از سه گزينه برخوردار است كه سريعترين آن شامل نوشتن صفرها بر روي فضاي استفاده نشده حافظه است و در ايمن‌ترين آن هفت‌بار بر روي حافظه بازنويسي مي‌شود. گزينه مياني براي اكثر كاربران خانگي از ايمني كافي برخوردار است.

البته يك راه ايمن ديگر نيز براي حذف هميشگي اطلاعات از روي حافظه رايانه‌ها وجود دارد: ايجاد دو يا سه حفره كوچك بر روي صفحه هارد درايو با استفاده از يك دريل.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.