چطور لپ‌تاپ‌ها كار مي‌كنند؟

۵ بازديد

چطور لپ‌تاپ‌ها كار مي‌كنند؟

محبوب شدن لپ‌تاپ‌ ها در بين افراد عجيب به نظر مي‌رسد.

اين حقيقت كه لپ‌تاپ‌ ها با خواص زيادي كه دارند از جهاتي نيز از رايانه‌هاي روميزي كم مي‌آورند باعث مي‌شود كه همه افرادي كه هر روز با رايانه سر و كار دارند در مورد بهتر بودن آنها نسبت به رايانه‌هاي روميزي شك كنند.

درست است كه لپ‌تاپ‌ ها قابل حمل هستند، باطري كمتري احتياج دارند و سر و صداي كمتري نسبت به انواع رايانه‌هاي روميزي توليد مي‌كنند اما از سوي ديگر گفته مي‌شود كه لپ‌تاپ‌ها معمولا گرافيك و بلندگوهاي بسيار ضعيفي دارند.

اين تفاوت‌ها ممكن است به ظاهرا جزئي بيايند اما براي مصرف كننده‌اي كه هر روز ساعت ها با آن سروكار دارد بسيار مشخص‌ است.

لپ‌تاپ‌ ها در حالت كلي نسبت به رايانه‌هاي روميزي قيمت بيشتري دارند. اما در عين حال، كاهش قيمت آنها هم پس از ارائه شدن مدل هاي جديدتر حيرت انگيز است. اولين بار در ماه مي سال 2005 بود كه ركورد فروش لپ‌تاپ‌ها در مقابل رايانه‌هاي روميزي شكسته شد و سازندگان رايانه‌هاي روميزي پذيرفتند كه محبوبيت لپ‌تاپ‌ها بيش از پيش شده است.

حال اينكه چطور ممكن است تمامي آن سخت افزارهايي كه در رايانه‌هاي بزرگ روميزي وجود دارد همگي در يك لپ‌تاپ كوچك جا بگيرد توضيحات مفصلي مي‌طلبد. در حالت كلي لپ‌تاپ‌ ها و رايانه‌هاي روميزي سخت افزار و نرم افزارهاي بسيار مشابهي دارند. اما تفاوت اصلي در آن است كه چطور اين سخت افزار در محيطي كوچك كنار هم قرار مي‌گيرند.

اجزاي لپ‌تاپ:

رايانه روميزي تشكيل شده‌اند از : مادربورد ,كارت ويدئو, هارد درايو و چندين قطعه ديگر كه همگي در جعبه بزرگي كه اصطلاحا "كيس" گفته مي‌شود جا مي‌گيرند. صفحه نمايش و صفحه كليد هم كه با استفاده از سيم يا بدون سيم به "كيس‌ها" متصل مي‌شوند و چه بخواهيد و چه نخواهيد فضاي زيادي از ميز در نهايت به خاطر انبوه سيم هاي متصل شده به اين دستگاه روميزي گرفته مي‌شود.

اجزاي داخلي رايانه روميزي

لپ‌تاپ‌ ها بسيار كوچكتر و سبكتر از رايانه‌هاي روميزي هستند و اولين چيزي كه در آنها به چشم مي‌خورد صفحه تايپ آنهاست كه حتي آن هم از انواع روميزي بسيار كوچكتر است. به خاطر كوچك بودن اندازه لپ‌تاپ‌ ها وسايل سخت افزاري اين نوع رايانه بايد سه خاصيت داشته باشد.

1- در محل كوچكي جا شود.
2- باتري را به شكل كنسروي مصرف كند
3- گرماي زيادي توليد نكند

معمولا بسته به بهتر بودن نوع اين سخت افزارها و اينكه تا چه حد سه خاصيت بالا را دارند , قيمت لپ‌تاپ‌ ها تفاوت مي‌كند. گران و يا ارزان بودن لپ تاپ ها دقيقا بستگي به همين سه خاصيت دارد.

پردازشگر:

"سي پي يو" رايانه شما با سيستم عامل همكاري مي‌كند تا رايانه شما به بهترين شكل كار كند و در واقع آن را كنترل مي‌كند و به شكل مغز رايانه شماست.

معمولا اين سي پي يو ها حرارت زيادي توليد مي‌كنند و به خاطر همين موضوع است كه در رايانه‌هاي رو ميزي فضاي زيادي به فن و خنك كننده‌ها اختصاص داده مي‌شود.از آنجايي كه در لپ‌تاپ‌ ها چنين امكاني وجود ندارد بنابراين سي پي يو در آنها:

1- در ولتاژ كمتر كار مي‌كنند:
معمولا با پائين بودن ولتاژ در لپ‌تاپ‌ ها پردازشگر آرامتر كار مي‌كند تا گرماي كمتري توليد كند. بسياري از لپ‌تاپ‌ها زماني كه به برق متصل باشند در ولتاژ بالا هم كار مي‌كنند.

پردازشگر لپ تاپ

2- سوكت‌ها و سنجاقها و گيره‌هاي متصل به "مادر بورد" معمولا جاي زيادي مي‌گيرد. در انواع لپ‌تاپ‌ها اين سوكتها به طور كامل برداشته شده است. به همين خاطر است كه معمولا در لپ‌تاپ‌ها برداشتن پردازشگر از مادر بورد امكان پذير نيست.

3- حالت آرامش و خواب دارد:
 زماني كه لپ‌تاپ شما استفاده نمي‌شود و براي مدتي شما آن را روشن گذاشته واز آن دور شده‌ايد رايانه و سيستم عمل به شكلي با هم كار مي‌كنند كه سرعت "سي پي يو" شما كاهش پيدا كند.

فن و خنك كننده:

لپ‌تاپ‌ها معمولا فن‌هاي بسيار كوچكي دارند و لوله‌هاي بسيار باريكي در آنها تعبيه شده است كه گرما را از سي پي يو بيرون مي‌برد. اين ابزار معمولا در لبه لپ تاپها ساخته مي‌شوند تا مسير خارج شدن گرما كوتاه شود.

حافظه :

حافظه لپ‌تاپ مي‌تواند به خاطر آرام كار كردن پردازشگرها مورد مطالعه بيشتر قرار بگيرد. در برخي از لپ‌تاپ‌ها حافظه را در نزديكي سي پي يو قرار مي‌دهند تا دسترسي به اطلاعات سريعتر باشد. برخي هم در محل هاي بزرگتر جا مي‌گيرند تا اطلاعات در سطح پردازشگر و "مادر بورد" سريعتر حركت كند.

همچون رايانه‌هاي شخصي،لپ‌تاپ‌ ها هم "هارد ديسك" داخلي دارند كه سيستم عامل و فايلهاي اطلاعاتي را نگهداري مي‌كند. در لپ‌تاپ‌ ها اندازه اين هارد ديسك ها بسيار كوچكتر از حالت عادي است و چرخش آن آرامتر است كه سبب ايجاد گرماي كمتر و اتلاف باتري مي‌شود.

صدا و تصوير:

 قسمت گرافيكي در واقع يك پردازشگر كوچك است كه عمليات پخش تصوير را انجام مي‌دهد. اين قسمت نيز گرماي زيادي توليد مي‌كند. در بيشتر لپ‌تاپ‌ ها قسمت گرافيكي در مادر بورد واقع شده و يا آنكه به شكل خاص براي استفاده از لپ‌تاپ‌ها با سايزهاي كوچك ساخته مي‌شود.

 آنچه به طور يقين ثابت شده اين است كه گرافيك در لپ‌تاپ‌ ها از رايانه‌هاي شخصي ضعيف‌تر است اما استفاده كنندگان معمولا متوجه اين موضوع نمي‌شوند.

صفحه نمايش در لپ‌تاپ‌ها معمولا 12 تا 17 اينچي هستند و انواع گوناگوني دارند كه هر روزه با اختراع انواع جديد تفاوت مي‌كنند.

انرژي :
لپ‌تاپ‌ها و رايانه‌هاي روميزي هر دو با برق كار مي‌كنند. هر دو باتري دارند تا بتوانند ساعت و تاريخ را به طور مرتب بروز كنند. بر خلاف انواع روميزي، لپ‌تاپ‌ها مي‌توانند با استفاده از باتري و بدون برق چندين ساعت روشن بماند كه البته به نوع باتري بستگي دارد..

باتري لپ تاپ

باتري‌هاي مختلفي براي انواع لپ‌تاپ‌ها استفاده مي‌شود كه بستگي به قيمت شان متنوع هستند. بسياري از سازندگان باتري‌ها مدعي اند كه باتري‌ها تا 5 ساعت مداوم كار مي‌كنند. اما اين موضوع دقيقا بستگي به آن دارد كه از لپ‌تاپ چه استفاده‌اي مي‌شود.

تاريخچه لپ‌تاپ:

حدود سال 1970 "آلان كي" مردي كه در شركت زيراكس كار مي‌كرد تصميم گرفت رايانه‌اي بسازد كه بدون احتياج به انواع سيم كار كند. اين نوع رايانه گرچه هرگز مشهور نشد اما اولين جرقه‌اي بود كه باعث شد فكر ساخت لپ‌تاپ‌ ها به انسان خطور كند.

سال 1979 اولين رايانه قابل حمل ساخته شد. اين رايانه 340 كيلو بايت حافظه داشت و "ناسا" آن را كه حدود 800 دلار قيمت داشت و سنگين بود را براي پروژه‌هاي فضايي به كار گرفت.

اولين لپ تاپ ساخته شده با مارك آي بي ام

اين لپ‌تاپ به عنوان اولين نوع رايانه قابل حمل معرفي شد تا اينكه در سال 1986 شركت آي بي ام اولين لپ‌تاپ حرفه اي را وارد بازار ساخت كه 256 كيلو بايت حافظه داشته و دو درايو ديسكت فلاپي با صفحه نمايش تخت داشت و مودم داخلي براي آن تعبيه شده بود.[آشنايي با همه خطاهاي مودم]

اين لپ‌تاپ حدود 5.4 كيلوگرم وزن داشت و به قيمت 3500 دلار به فروش مي‌رسيد توانست نام خود را به عنوان اولين لپ‌تاپ ثبت كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.